Get Adobe Flash player

Commissiekliks concurrentie lokale sponsoren

Meer en meer voetbalverenigingen halen een ‘paard van Troje’ binnen door in zee te gaan met bedrijven met commissiekliks.

Het lijkt zo mooi, extra inkomsten als de leden van de club via linken diensten en producten bestellen bij de bedrijven die mee doen aan deze vorm van reclame. Wat de besturen schijnbaar niet goed overdacht hebben is dat het vooral de grote online bedrijven zijn die mee doen en dus de directe concurrentie voor hun eigen lokale sponsoren zijn.

Het is toch al het beeld van vandaag de dag in de winkelstraten. Steeds meer panden staan leeg, want het kan niet meer uit, omdat de bezoekers en kopers wegblijven. Veel van die klanten bestellen hun producten online en komen niet meer in de lokale winkels, want de prijzen zijn veelal dermate lager dat een keus makkelijk is gemaakt. De winkelstraten verloederen en lokale winkeliers moeten het onderspit delven.

En dan de lokale ondernemers die hun lokale of bevriende club steunen en sponsor zijn en daardoor geld in het laatje brengen om de club (extra) mogelijkheden te geven. Het is geen geheim om te weten dat dit soort reclame het bedrijf niet zo veel oplevert, maar vaak wordt gedaan als ideële steun voor de club waar hun hart naar uit gaat of waar hun kinderen spelen. Je zou denken dat besturen die relatie koste wat het kost in stand willen houden en ervoor willen zorgen dat de verhouding goed blijft.

En wat doen toch sommige verenigingen? Ze gaan in zee met die klikorganisaties waardoor leden via linken op hun website bij de (grote) online bedrijven kunnen kopen en waar de club dan een vast bedrag of bepaald percentage commissie van krijgt. Voor een paar luttele euro’s, want veel levert het niet op, zet het bestuur de vaak jarenlange relatie met hun lokale sponsoren op het spel. Want zeg nou zelf, die lokale ondernemer wil graag dat de leden van de club die hij steunt zijn boodschappen of producten bij hem in de winkel komen kopen en niet bij de concurrent op het internet.

Het is dan ook niet ondenkbaar dat deze sponsoren zich terugtrekken en dat de club meer geld gaat missen dan binnenhalen met die commissiekliks die eigenlijk niets met sponsoring te maken hebben. Hoe gaat jullie club om met sponsoren en is het ‘paard van Troje’ al bij jullie binnen? Een mooi moment voor het bestuur om nog eens kritisch te kijken en het besluit mogelijk te heroverwegen. Het is een keuze tussen lokale (ideële) sponsoren of verre vrienden die niets met de club hebben.

Zoeken
Enquete
Een nieuw Cambuurstadion, wat doe je?
 
Advertentie